Blogi

Esihistorian havinaa Eurassa, Kauttualla ja Leineperissä

24.5.2017 | Pyöräily | Marjaana Tuorila, Hanna-Leena Heinola

Vierailimme torstaina 29.9 Kauttuan Ruukilla. Oli utuinen ja vilpoisa syysaamu. Aamuaurinko oli juuri nousemaisillaan, kun istuuduimme ryhmäläisemme Sannamarin autoon. Tarkastelimme ennalta suunniteltua reittiohjetta ja lähdimme ajamaan kohti Euran Kauttuaa kyseisen reittiohjeen mukaisesti. Reitti oli suunniteltu tarkoin pyöräilijän näkökulmasta. Se kiersi suuremmat vilkasliikenteisemmät valtatiet kauempaa, ja ohjasi enemmän kapeampia, vähäliikenteisempiä asfaltoituja teitä pitkin. Ohitsemme vilisi kaunista… Lue lisää…

Elämyksellinen vaellusreitti Pinkjärvellä

| Vaellus | Krista Ahonen, Eveliina Nyroos, Ilari

Lähdimme kohdevierailulle kohti Eurajokea aurinkoisena syyskuun aamuna. Päivän aikana oli tarkoitus vierailla Eurajoen erilaisissa matkailualan yrityksissä ja tutustua niihin lähemmin. Päivä alkoi vanhalla Ruikan myllyllä, josta jatkoimme matkaa seuraaviin kohteisiin Eurajoen kunnan matkailuoppaiden opastuksella. Kierroksen aikana vierailimme Eurajoen kristillisellä opistolla, vanhalla torpalla sekä Satakunnan vanhimmalla puukirkolla, joka on rakennettu vuonna 1731. Viimeisenä saavuimme vaellusreitille Pinkjärvelle…. Lue lisää…

Ihana päivä Koivistonkierroksella Jämillä

10.4.2017 | Vaellus | Teemu Saarinen

Olemme kaksi matkailun opiskelijaa Satakunnan ammattikorkeakoulusta Porista. Teemme  yhdellä opintojaksollamme matkapakettia kiinalaisille matkailijoille. Matkapakettimme kohdistuu Jämijärven kuntaan ja siellä paikkaan nimeltä Jämi. Jämillä kävimme tutustumassa ulkoilureitteihin ja muihin palveluihin. Ulkoilureitti, jonka me kiersimme, oli nimeltään Koivistonkierros. Koivistonkierros on 4,5 km pitkä. Lähdimme matkaan Niinikodalta, joka sijaitsee Jämin laskettelurinteen pysäköintialueen vieressä. Laskettelurinne on tehty Niiniharjunvatiin eli… Lue lisää…

Tutustumismatka Merikarvialle!

16.2.2017 | Melonta | Laura Lappalainen, Emma Putaja

Vierailimme Merikarvialla opiskelijaporukalla syyskuussa. Aurinko hemmotteli meitä paistamalla läpi päivän. Merikarvia on kuntana todella uniikki ja kaunis paikka, johon kannattaa ehdottomasti suunnata viettämään kaunista kesäpäivää! Tekemistä ja kokemista riittää monenikäiselle kulkijalle! Päivämme alkoi Ravintola Rantahuoneella, jossa söimme maittavan lounaan. Lounaaksi meille tarjottiin silakkapihvejä ja pakko sanoa, että olivat kyllä parhaat silakkapihvit ikinä. Ravintola sijaitsee meren… Lue lisää…

Pyhäjärven ympyräreitti

15.2.2017 | Pyöräily | Ella Nieminen, Annina Tasala

Ympyräreitti on pituudeltaan 40 km ja se kulkee Satakunnan maakuntajärven, Pyhäjärven kauniissa maisemissa. Reitin lähtöpaikkana toimii Esihistorian opastuskeskus Naurava Lohikäärme Eurassa. Reitti kulkee Pyhäjärven rantaa pitkin Köyliönjärvelle ja sieltä takaisin opastuskeskukselle. Pyöräiltäessä reitin kesto on yksi tai kaksi päivää. Me kuljimme reitin kuitenkin autolla. Ensimmäisenä tutustuimme reitin lähtöpaikkaan Nauravaan Lohikäärmeeseen. Keskukseen on kerätty alueelta löydettyjä… Lue lisää…

Merikarvia Highlights

| Pyöräily | Mirka Toivonen, Josefiina Loppi

”Onpa ihana merimaisema”, totesimme saavuttuamme Merikarvian Krookan satamaan. Satamasta avautui upea aamuinen näköala merelle. Olimme haltioissamme kauniista maisemista ja aloimme heti räpsiä kuvia. Sää oli mitä parhain, aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja ilma oli lämmin ajankohtaan verrattuna, sillä elimme syyskuuta.  Krookan satama Pidimme aamutuimaan kokouksen ravintola Rantahuoneella. Kokousta aloittaessamme kahvihammasta kolotti, eikä kauaakaan, kun emäntä… Lue lisää…

Melontaretki Merikarvialla

| Melonta | Riikka Lehtinen, Annina Konkola

Merikarvianjoki kuuluu Karvianjoen vesistöalueeseen. Se on lähes 30 km pitkä ja pudotuskorkeudeltaan 35-metrinen. Joki on rauhallisesti virtaava, mutta runsaan veden aikaan  se on myös sopivasti haastava. Siksi se onkin oivallinen paikka helposta vaativampaankin melontaan. Jokirantaa. Päiväretkemme kohokohta oli melontaretki Purolomien Jussin opastuksella. Otimme yhdessä kanootit rantaan, kävimme läpi turvallisuusohjeistuksen ja nousimme vesille pareittain. Jussi oli… Lue lisää…

Pitkospuiden reunalla

14.2.2017 | Vaellus | Nina Davidsson, Eveliina Tyrjy

Yksi Pohjois-Satakunnan elämyksellisimmistä 5 kilometrin vaellusreitistä sijaitsee Karviassa Kauhanevan kansallispuistossa. Kansallispuiston läpi kulkee Kyrökankaan kesätie, joka on muinoin ollut pääväylä 1500-luvulla Turusta Vaasaan. Pääväylää on käytetty muun muassa postitienä ja Suomen sodan aikaisena sotatienä vuonna 1808-1809. Kauhalammin vaellusreitti on suoaluetta, joka on saanut luultavasti alkunsa suuresta metsäpalosta. Mielenkiintoisen historian vuoksi päätimme lähteä paikan päälle katsomaan… Lue lisää…

Patikointia Koivistonkierroksella

| Vaellus | Petra Kaitonen, Mirjami Raitanen

Lähdimme patikoimaan Koivistonkierrokselle Jämijärvelle. Pysäköimme automme Jämin laskettelurinteen parkkipaikalle ja siitä jatkoimme reitin alkuun Niinikodalle. Niinikodalla on viitoitus reitille ja kodalle pääsee myös esteettömästi. Reitillä kuljimme 4,5 kilometrin verran jääkauden aikaansaamassa harjumaastossa ja lehmusmetsissä, maata peittävät jäkälät ja puolukkameri. Auringonsäteet pyrkivät metsään puiden välistä, mikä luo monivivahteisia maisemakuvia. Polku on helppokulkuista ja matkalla on vain… Lue lisää…

Meloen Raumanmeren saaristo tutuksi

| Melonta | Senni Karvo, Elli Konttinen

Lähdimme pikaveneellä Syvärauman satamasta kohti Reksaarta, jossa tapasimme muut ryhmäläiset. Matka saarelle tapahtui nopeasti, mutta kylmä meri-ilma ja muutenkin harmaa sää tekivät matkasta kylmän. Reksaaresta löytyy pieni hiekkaranta ja ulkosauna, ulkovessat sekä ravintola, jossa on ravintolatoimintaa kesäaikaan. Reksaaressa pääsimme tutustumaan paikalliseen ympäristöön ja vieressä sijaitsevaan luontopolkuun. Luontopolku oli 3,5km pitkä, mutta emme kävelleet koko matkaa… Lue lisää…