Pyöräillen Kokemäenjokisuistosta Selkämerelle

12.12.2016 | Pyöräily | Laura Halmela, Elli Auranen

Matkaan lähdimme aikaisin aamulla kylmään syksyiseen aamuun varustautuneina. Hieman reitistä poiketen matkamme alkoi Satakunnan ammattikorkeakoululta, vaikka reittiesitteessä matkan lähtöpaikka on Porin matkailu Oy Maisan edestä. Alkumatkasta menimme pikatien vartta pitkin kohti risteystä, josta käännytään Kyläsaaren maisemareitille. Kyläsaaren läpi kulkeva reitti on vaihtoehto pikatien varrella kulkevalle reitille. Tällä reitillä on enemmän nähtävää ja koettavaa, esimerkiksi Pihlavan huvila-alue ja pari luontoreittiä. Matkan varrella näimme paljon metsää ja peltoaukeaa sekä taajamaa.

Ensimmäinen pysähdyksemme oli Teemuluoto-Halssin luontopolku, joka on 1,5 kilometriä pitkä. Reitti muodostuu kahdesta eri luontopolusta, jotka ovat Teemuluoto ja Pihlavan Halssi. Reitin päässä on jokisuistossa sijaitseva lintutorni. Reitti kulki pääasiassa pitkospuita pitkin väriä vaihtavien puiden lomassa. Lintutornista avautui kuvankaunis näkymä jokisuistoalueelle, jossa näimme kaukaa lintuparven. Lintujen muuttoaikaan tornista on mahdollista havaita kaikkia Suomessa asuvia lintulajeja. Ruskosuohaukat saalistavat ja pesivät tornin edustan ruovikossa.

laurahalmela_kuva2

Lintutornista suuntasimme kohti Pihlavan huvila-aluetta, joka juontaa juurensa jo 1800-luvun lopusta asti. Alue edustaa Suomen varhaista huvilakulttuuria ja on siksi kulttuurihistoriallisesti arvokas. Huvilat ovat monien eri arkkitehtien suunnittelemia sekä porvareiden rakennuttamia, mainittakoon esimerkkinä Rosenlewin suku. Huviloilla on myös jokaisella oma nimensä, joista suurin osa on ruotsinkielisiä, esimerkiksi Erikstorp ja Grankulla. Mennessämme teollisuusalueen läpi eteemme avautui näkymä idyllisistä ja värikkäistä huviloista. Yksi niistä toi mieleemme Peppi Pitkätossun talon.

laurahalmela_kuva3

Yyteriin kuljimme syksyisen peltomaiseman läpi. Perillä tutustuimme Yyterin monipuoliseen tarjontaan luonnon ja palvelujen osalta. Kävelimme sekä Santojen lenkkiä että Lietteiden reittiä pitkin. Yllätykseksemme aurinko paistoi ja patikoidessa tulikin lämmin! Santojen lenkki on ympyräreitti, joka kulkee Yyterin rantaviivaa pitkin ja kääntyy metsään ja palaa takaisin rantaan. Lietteiden reitillä vierailimme yhdellä reitin monista lintutorneista, minkä jälkeen suuntasimme kohti Yyterin leirintäaluetta. Kävelimme Yyterin korkeimman dyynin, Keisarinpankin (16m), yli ja ihailimme henkeäsalpaavia maisemia. Yhteensä reiteillä kävelimme noin kymmenen kilometriä!

laurahalmela_kuva4

laurahalmela_kuva5

Yyterin Camping and Resort -leirintäalueella tutustuimme alueen uusittuihin mökkeihin, joista jokaisesta löytyy oma sauna. Alueelta löytyy myös monipuolisia aktiviteetteja kuten minigolf, Angry Birds -puisto lapsille ja lapsenmielisille sekä lentopallokenttä.

laurahalmela_kuva6

Yyteristä tiemme kulki kohti Reposaarta. Siellä vierailimme Merilokin vierasvenesatamassa ihailemassa lukuisia purjeveneitä ja törmäsimme pariin paikalliseen kalastajaankin.

laurahalmela_kuva7

Reposaaressa vieraillessa on pakko aina maistaa paikallista herkkua ”räpsööläistä”, jota saa Reposaaren ainoalta grilliltä. Grilli sijaitsee aivan Reposaari-ravintolaa vastapäätä. Reposaaressa on myös paljon muita ravintoloita, kuten brittiläinen gastropubi ja Suomen toiseksi vanhin ravintola Reposaari. Aivan aallonmurtajan vieressä sijaitsee Ravintola Merimesta, josta avautuu upeat maisemat suoraan merelle. Kaikki paikalliset ravintolat tarjoilevat kala- ja liharuokia paikallisista raaka-aineista valmistettuina.

laurahalmela_kuva8

Reposaaressa kävimme tutustumassa myös kirkkoon sekä linnakepuistoon, joilla molemmilla on pitkä ja mielenkiintoinen historia. Reposaareen kirkon suunnittelijasta ei ole tietoa, sillä sen piirustukset tilattiin aikoinaan Tukholmasta. Tiedetään kuitenkin, että norjalaiset merimiehet ovat suunnitelleet kirkon jumalanpalvelushuoneen. Kohteesta tekee mielenkiintoisen myös se, että nykyinen presidenttimme Sauli Niinistö on mennyt siellä naimisiin porilaisen vaimonsa kanssa.

Linnakepuisto on sodanaikainen, joskin sitä on sittemmin kunnostettu. Siellä voi tutustua bunkkereihin, juoksuhautoihin, korsuihin ja ammusvarastoihin. Linnakepuiston reitin varrelta löytyy myös opastetauluja, jotka kertovat rakennelmien historiasta ja käyttötarkoituksista. Linnakepuistossa on myös näkötorni, josta näkee pitkälle merelle sekä mantereelle. Molemmat kohteet ovat ehdottomasti vierailun arvoisia, ja niissä saa vierähtämään helposti pidemmänkin ajan.

laurahalmela_kuva9

Päällimmäisenä retkestämme jäi mieleen katsojan vangitsevat maisemat, alueen monipuolisuus sekä laadukkaat palvelut. Reitti on tinkimättä vierailun arvoinen pyöräilyreitti henkilölle, joka arvostaa luontoon ja kulttuuriin tutustumista aktiviteettien kautta.