Pyöräillen Kokemäenjokisuistosta Selkämerelle, Pori, janareitti | 31 km

Kesto:

1-2 päivää

Tarvittavat varusteet:

Pyörä (oma tai vuokra) ja kypärä

• Tiedot
  • Palvelut
  • Kartat ja oppaat

Koe Meri-Porin ainutlaatuinen luonto pyöräilemällä Porin keskustasta Kokemäenjoen suistoa myötäillen Reposaareen Selkämeren äärelle. Matkalla voi tutustua Yyterin monipuoliseen aktiviteettitarjontaan tai rentoutua 6 kilometriä pitkällä hiekkarannalla ja Reposaari taas on ihanteellinen paikka rauhoittumiseen.

Reittikuvaus

Reitti alkaa Porin keskustasta, Porin Seudun Matkailu Oy Maisan (1) edestä. Reitti kulkee keskustasta pyörätietä pitkin länteen Kokemäenjoen suistoaluetta myötäillen. Keskustan jälkeen reitti kulkee edelleen pyörätietä pitkin kohti Yyteriä. Yyteri on monipuolinen matkailukohde, joka on tunnettu monta kilometriä pitkästä hiekkarannastaan. Yyterissä on aivan reitin varressa myös huoltoasema (4), johon voi pysähtyä tauolle. Yyteristä reitti jatkuu suoraan, kunnes tullaan risteykseen. Risteyksestä käännytään vasemmalle Reposaaren maantielle, noustaan ramppia pitkin ylös ja jatketaan suoraan. Reitti kulkee merenlahden ylittävää siltaa pitkin ja sen jälkeen tienpiennarta pitkin saarten ja luotojen läpi. Reitin varrella sijaitsee Meri-Porin tuulipuiston opastuskeskus (7), joka on mainio taukopaikka. Opastuskeskuksen yhteydessä on myös lintutorni. Tahkoluodosta eteenpäin reitti kulkee pyörätietä pitkin suoraan, kunnes saavutaan Reposaareen. Reposaaressa voi tutustua esimerkiksi Reposaaren kirkkoon (11) sekä linnakepuistoon ja ruokailla hyvissä ravintoloissa. (10).

Hyvä tietää

Karttaan on merkitty sinisellä vaihtoehtoinen reitti, joka kulkee pääosin maalaismaisemassa. Reitille pääsee kääntymällä Ulasoorin jälkeen oikealle Kyläsaarentielle, jonka jälkeen reitti kulkee Kyläsaaren, Enäjärven ja Pihlavan läpi. Pihlavasta reitti kulkee Kaunismäentietä pitkin kauniin huvilamiljöön läpi Yyteriin. Reitin varrella on kaksi luontopolkua (Teemuluoto-Halssi ja Enäjärvi), jotka sijaitsevat Kokemäenjoen suistossa. Kesäaikana meno-tai paluumatkan voi tehdä myös jokilaivalla, joka kulkee Porin ja Reposaaren välillä. Yyteri on kansainvälisesti arvostettu luontokohde, joka on vierailemisen arvoinen. Yyterin alueella on mahdollista harrastaa erilaisia aktiviteetteja ja lisäksi alueella on useita lintutorneja ja retkeilyreittejä, kuten Lietteiden reitti ja Santojen lenkki. Yyteri on myös mainio paikka rentoutumiseen hiekkarannalla tai Yyterin kylpylässä. Reitin varrella kannattaa ehdottomasti yöpyä. Porin Seudun Matkailu Oy Maisasta voi vuokrata polkupyöriä sekä pyöräilykypäriä. Lähtöpaikan läheisyydessä on parkkipaikkoja.

Vaativuus

Reitti on maastoltaan melko tasainen ja se kulkee alusta loppuun päällystettyjä teitä pitkin ja suurimmaksi osaksi pyöräteitä pitkin. Kaanaan ja Tahkoluodon välinen tieosuus on reitin haastavin, sillä tie ja piennar ovat hyvin kapeita ja tiellä kulkee paljon raskasta liikennettä. Tämän vuoksi reitti ei sovellu lapsiperheille.

Reitin alkuun

Itäpuisto 7, 28100 Pori

N61° 29.132’ E21° 47.770’

Julkisilla kulkuneuvoilla: Porin kauppatorilla on paikallisliikenteen pysäkki, josta on 0,2 km matkaa reitin lähtöpaikalle. Reposaaressa paikallisliikenteen pysäkki sijaitsee Satamapuistossa. Lisätietoja: www.porinlinjat.fi

Kuva: Minna Laine

www.siikarantacamping.fi

Ravintola Reposaari (9)
www.ravintolareposaari.fi

Yyteri Beach Lomakeskus (3)
Mökkejä
www.yyteribeach.fi

Yyterin Kylpylähotelli (6)
www.yyterinkylpyla.fi

Yyteri Resort & Camping (5)