Fillaroi ruukkien kulttuurihistoriaan

12.12.2016 | Pyöräily | Saija Kinnunen, Kaisa Kolsi

Lähdimme matkaan torstaiaamuna. Suuntasimme kohti Kauttuan ruukkia, joka sijaitsee Eurassa. Maisema oli erittäin kaunis, sillä syksyn kellertävät lehdet olivat tekemässä tuloaan. Kaunista aamua korostivat sumu sekä aurinko, joka oli vasta nousemassa. Matkan ajoimme idyllisen maalaismaiseman keskellä.
Kohteeseen saavuttuamme kokoustimme, minkä jälkeen nautimme maittavan paikallisista ruoka-aineista valmistetun lounaan Kauttuan Klubilla.

Keittiö- ja ravintolatoimenpäällikkö Jukka Luojukoski kertoi meille, että Ahlströmin ruukit (mukaan lukien myös Noormarkun ruukki) hyödyntävät paikallisia antimia kuten marjoja, sieniä ja lihaa. He poimivat marjat itse ja kaatavat riistan itse. Herkullisen aterian jälkeen meille näytettiin lisää paikkoja sekä kerrottiin tarinoita Luojukosken johdolla.

Yhden legendan mukaan Kauttuan ruukilla kummittelee. Päärakennuksen salin perällä nuorella naisella oli oma huone, josta hän aikoinaan hyppäsi alas ikkunasta ja kuoli siihen. Tämän jälkeen hänestä tuli kummitus. Kummitus elelee yhä ruukeilla ja yksi työntekijä joutui aikoinaan jopa vaihtamaan työpaikkaa kummituksen jekkujen takia. Kummitukset eivät kuitenkaan tarkoita pahaa, vaan heidän tarkoituksena on enemminkin vain säikäytellä ihmisiä.

kaisa_kolsi1

Oppaamme vaihtui ja jatkoimme kierrosta. Pääsimme tutustumaan itse Alvar Aallon suunnittelemaan Terassitaloon. Terassitalo muistuttaa portaikkoa, sillä se ylemmän parveke on alemman huoneiston katto. Yksi huoneisto on sisustettu täysin Alvar Aallon kalusteilla. Huoneistossa oli myös nähtävillä näyttely, jotka kuulemma vaihtuvat aika ajoin.

Kauttuan ruukin alueella sijaitsee jokisauna, jossa on esillä erittäin paljon Aallon designia, kuten maljakoita. Täällä on mahdollisuus saunomiseen sekä erilaisiin tilaisuuksiin.

sanni_kinnunen_2

Ruukin alue on suhteellisen suuri ja siihen tutustuminen kävisi helpoiten pyöräillen. Kauttuan ruukilla on oma QR-koodikartta, jossa luetaan QR-koodilukijalla koodeja ja niistä avautuu tarkempaa tietoa kohteesta. QR-koodilukijan saa ladattua näppärästi esimerkiksi puhelimeen Play Kaupasta tai App Storesta.

sanni_kinnunen_3

Kauttuan ruukin lisäksi Eurassa on monia muitakin mielenkiintoisia kohteita vierailla. Näistä yksi on ehdottomasti Euran Luistari, joka on muinaismuistoalue. Se on peräisin rautakaudelta.  Siihen kuuluu muun muassa Käräjämäki ja muinaisjäännöshauta.

sanni_kinnunen_4

Yllä olevassa kuvassa on Euran emännän puku, joka löydettiin haudasta. Puku oli säilynyt hyvin, joten siitä voitiin tehdä kopioita ja yksi niistä oli Tarja Halosen päällä Suomen itsenäisyysjuhlissa vuonna 2001.

Eurassa on myös esihistorian opastuskeskus Naurava lohikäärme, jossa oli muun muassa näytillä tämä puku. Naurava Lohikäärme on vain 2,7 kilometrin päästä Kauttuan ruukilta.

Seuraavana päivänä retkemme kantoi Noormarkun sekä Leineperin ruukeille. Päivämme alkoi Noormarkun ruukilla hyvin samanlaisissa tunnelmissa kuin edellisenä päivänä. Saimme opastuksen ruukin alueella. Kierroksella näimme ja kuulimme monia kiinnostavia yksityiskohtia alueesta. Alue on merkittävä kulttuurihistoriallisesti. Alueella on muun muassa Villa Mairea, joka on Alvar ja Aino Aallon suunnittelema taidekoti – ehdottomasti näkemisen arvoinen kohde.  Opastuksen jälkeen lounastimme Noormarkun Klubilla.

Noormarkun ruukin hotellihuoneet /  -asunnot ovat tyylikkäästi sisustettuja. Vaaleat sävyt miellyttävät silmää ja sopivat rauhaisan tunnelman luomiseen. Siellä varmasti viihtyvät niin kotimaiset kuin kansainväliset vieraatkin.

Matka jatkui Noormarkusta kohti Leineperin ruukkia. Välimatka Noormarkusta Leineperiin on noin 30 kilometriä. Matka sujui leppoisasti ja maisemat olivat kauniita. Leineperin ruukeilla kävimme muun muassa käsityöläispajoissa, joista on mahdollisuus ostaa esimerkiksi tuliaisia.

Retken lopuksi nautimme pullakahvit kahvila-ravintola Savipakarissa. Siellä on mahdollista myös lounastaa.

kaisa_kolsi4

Leineperin ruukilla on sepän paja, jossa seppä takoo raudasta kaikenlaisia esineitä mustasta raudasta sekä muita perinteisiä pajatöitä. Täältä on mahdollista myös tehdä ostoksia esimerkiksi tuliaisia.

sanni_kinnunen_6

Molemmat päivät olivat kaiken kaikkiaan erittäin elämysrikkaita ja mieleenpainuvia. Kaikki kohteet olivat näkemisen arvoisia sekä kulttuurihistoriallisesti merkittäviä. Näiden kahden päivän pohjalta oli hyvä lähteä suunnittelemaan pyöräilypakettia näille kolmelle ruukille.